Fotoğraflarla Osmanlı Döneminde Kudüs
Çoık dinli tarihi ve her dinin kutsal emanetlerini bağrında taşıyan bünyesi ile üç ilahi din müminlerinin de gönüllerini süsleyen şehirler güzel Kudüs, Osmanlı Devleti günlerinde nasıl bir yerdi. İşte o günlerden kareler:
ABONE OLÖzge Yalın'ın haberi
Altgeçitlerde, çeşme başlarında, mabetlerde görülen Müslüman, Hıristiyan ve Yahudi fotoğrafları şehrin inanç ve tarih zenginliğini de göz önüne seriyor.
TARİH BOYU KUTSALLIK
Bugün üzerinde Mescid-i Aksa Külliyesi'nin bulunduğu tepenin İslam Dini için kutsallığı Miraç Gecesi Hz. Muhammed Aleyhisselam'ın bu tepeyi ziyaret etmiş ve buradan Mirac'a yükselmiş olmasına dayanır. Ancak gerek bu hadise, gerekse bu hadiseye binaen bu tepe üzerinde kurulan İslam binaları daha önceki dönemlerin kutsallarına da saygı göstermiştir. Bir zamanlar Hz. Süleyman'ın inşa ettiği Beytülmakdis'in bu tepede olduğu inancı olduğu gibi korunmuş, Hz. İsa'nın bu tepede bulunan II. Mabed'de yaşadıkları İslam geleneğinin bir parçası haline gelmiştir. İnşası MS 699 yılında tamamlanan Kubbetüssahra bir anlamda İslam geleneğinin bu geçmişle geleceği buluşturan bir abidesi gibidir. Mescid'i Aksa'nın kuzeybatı noktasında bulunan Gavânima Minaresi (Antonia Kulesi) üzerinden çekimli bu fotoğraf Aksa Külliyesinin tamamını gösteriyor.
***
Mukaddes şehir Kudüs, Osmanlı dönemine ilişkin 454 fotoğrafla masamızın üzerinde duruyor artık.
IRCICA (İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi) tarafından hazırlanan "Fotoğraflarla Osmanlı Döneminde Kudüs" kitabı, Kerim Balcı'nın açıklayıcı metinleriyle zenginleşmiş bir Kudüs albümü aslında.
Fotoğrafların büyük kısmı, Sultan II. Abdülhamit devrinde çekilen ve birer kopyası IRCICA arşivinde bulunan Yıldız Fotoğraf Albümleri'nden alınmış, bir kısmı da diğer koleksiyonlardan seçilmiş.
Başka dillere de çevrilmesi planlanan kitap, Ekmeleddin İhsanoğlu'nun deyimiyle 'sessiz bir çağrı'da bulunuyor. İslam Konferansı Teşkilatı'nın uzun zamandır yaptığı çağrının bir benzeri; şehrin 1967'den önceki statüsünü kazanması, mescitlerin mukaddes karakterinin korunması ve bunlara serbest ulaşımın sağlanması için yapılmış sessiz bir davet...
Çok dinli bir tarihi ve mirası temsil eden albüm Kudüs için, adı her zaman barışla anılması gereken bu kutlu şehir için bir dolu temenni de içeriyor. İhsanoğlu "Her bir dinin Kudüs ile olan tarihî bağının samimiyetle anlaşılması"nı istiyor, kitaba bir önsöz yazan Halit Eren ise bir kısmı bu albümde de resmedilen Kudüs'ün, tarihî mirası ve bu mirası meydana getirmiş medeniyetleriyle ebediyen uyum içinde yaşaması ümidinde.
Şimdiye kadar yapılmış bu en kapsamlı Kudüs kitabı 'Panorama', 'Mescid-i Aksa', 'Şehir ve İnsan', 'Kutsal Mekânlar', 'Kudüs Sokakları', 'Osmanlı Kudüs'ünde Meslek Erbabı ve İnsan Çehreleri' gibi merak uyandırıcı başlıklar içeren on bir bölümden oluşuyor.
KUBBETÜSSAHRA'YA OSMANLI MÜHRÜ
Kubbetüssahra bugün ayakta duran en eski İslam binasıdır. Tarihi boyunca ancak bir defa kubbesi çökmüş, bunun dışında yapı ayakta kalmayı başarmıştır. Ancak Kubbetüssahra'ya mevcut mavi çinili, hat yazmalı dış görünüşünü Osmanlı Sultanı Kanuni Sultan Süleyman kazandırmıştır.
YOLLARIN KESİŞTİĞİ NOKTADA SÜLEYMAN SEBİLİ
Osmanlı Kudüs'ünün iki ana caddesi vardı: Şam Kapısı'ndan Ağlama Duvarı'na uzanan el Vâd (Vadi) Caddesi ve el-Halil Kapısı'ndan Aksa Külliyesi'nin kapılarına kadar uzanan Davud Caddesi. El Vâd Caddesi büyük oranda binaların altından devam eden bir tünel cadde durumundaydı. Gerçek hayattan çekilmiş bu fotoğrafta dönemin Filistinli kıyafetlerini incelemek mümkün.
BAB-EL SİLSİLE CADDESİ
Aksa Kompleksi'nin Mahkeme Kapı-sı'ndan çıkan ve Yafa Kapısı'na kadar ulaşan bu cadde, fotoğrafta görülen küçük sokaktan Ağlama Duvarı'na ulaşırdı. Fotoğraftaki sima farklılığının sebebi bu merkezî konum olsa gerek. Fotoğraf 1900-1920 yılları arasında çekilmiş.
BİR BEDEVİ KADIN
Kudüs ve civarında fotoğraf çeken Batılılar, kadınları gerçek hayat ortamlarından çıkarıp, kadınlıklarına vurgu yapan fotoğraflar çekmeyi tercih ederlerdi. 1898-1914 yılları arasında çekilmiş olan bu fotoğraf ise halen Filistin bedevileri arasında görülebilecek gerçek bir kadın figürünü resimlemiş.
KUDÜS'Ü GERİ ALMAK İÇİN SON SALDIRI
26 Aralık 1917 günü Osmanlı ordusu Kudüs'ü geri alabilmek için bir saldırı yaptı. Bu adeta, Kudüs şehrine yapılmış, "Seni savaşmadan bırakmak istemedik" seslenişiydi. Fotoğrafta elindeki el bombasını atamadan şehit düşmüş bir Osmanlı askeri görülüyor. Tarih boyunca hiçbir millet Kudüs için Türkler kadar şehit vermemiş, Filistin topraklarına onlar kadar kan akıtmamıştır.
(Zaman)
-
Ibrahim Tümüklü 15 yıl önce Şikayet Etosmanli askeri yazmissinda haber7. o bi cocuk daha, yüzüne iyi bakarsaniz eger tüyü bile cikmamis, berki 14yaslarinda gibiBeğen
-
fatih maraşlı 15 yıl önce Şikayet EtGözyaşımı tutamadım. Onlar zaten tartışmasız şehit.Allahım bizlere acısın ve ahrette onlara komşu etsin..Beğen
-
göksel 15 yıl önce Şikayet Et3 din müminleri söylemi cehaletliktir. öncelikle şunu belirtmek isterim bu haberi yazıp yayınlayan ya çok cahil yada bu toplumun dini islamını inancını kasten deyiştirmek istiyor.ne demek 3 dinin müminleri bunu açıklayın lütfen din her zaman 1 dir oda islamdır bunu kabul etmeyen hiristitanlarda yahudilerde putpereslerde kafirdir ebedi cehennemdedir bunlara yaltakçılık yapmak ve çıkar sağlamak için onlarıda mümin ilan edip cennete sokmak isteyenler şunu bilinki burdaki menfaatler sizi ahiretde kurtarmaz üç kuruşluk menfaat için dininizi satmayınBeğen
-
Zeki Aslan 15 yıl önce Şikayet Et"üç ilahi din" yanlışı. Allah, Hz. Adem AS.dan son Peygamberine kadar tüm elçilerine, İslamı emretmiş, İslamı tebliğ edip yaşatmakla görevlendirmiş.Hz. Musa zamındaki yahudi inancı, "İslam"dı. Hz. İsa zamanındaki yaşantı da "İslam"dı. Tüm Peygamberlere iman da bunu işaret ediyor. Bu yüzden "üç ilahi din" Allah'ın kanununa aykırı bir söylem.Beğen