Kur’an, Ramazan ve insan
Oruç, Kur’an mucizesidir.
Hiçbir ramazan birbirine benzemez.
Ramazanda bireysel ve toplumsal varlığımız yenileniyor.
Enver Beşinci’nin iftarında; Prof. Alparslan Açıkgenç..
Prof. Aydın Topaloğlu, Prof. Ekrem Demirli;
Prof. Cengiz Çakmak, Prof. Durmuş Günay..
Prof. Ertan Kardeş, Prof. Mehmet Gönenç,,
Prof. Sadrettin Pençe, Prof. Cüneyt Kaya..
Doc. Yücel Yüksel, Dr. Vehbi Baysan,
Dr. Murat Kaymaz, Dr. Vahdettin Işık..
Yüksel Kanar, Akif Çeç ve Mustafa Yürekli..
Bir araya geldik. Unutulmaz bir buluşma oldu.
Çok güzel bir sohbet gerçekleştirdik..
Kur’an, ramazan ve insana ilişkin..
Birkaç söz söyledim; bu yazıyla toplamak istiyorum.
MEDENİYETİN ZAMAN VE MEKAN EKSENİ
Tarihte medeniyelert ya zaman ya da mekan eksenli olmuştur.
İki medenileşme usulü, iki yaşama biçimidir bu..
Kısaca zaman eksenli hayat tarzı;
Göçebelikte, hayvancılıkta sembolleşmiş..
Mekan eksenli hayat tarzı da yerleşik hayatta;
Şehirleşmede, tarımda sembolleşmiştir.
Zaman da mekan da insan kararlarını öyle etkilemektedir ki..
İkisi de insan için zindan haline gelmektedir..
Zaman, eşyayı azaltıp hayatı hafifletirken;
İnsanı savruluşa sürüklemiş; bireycilik ve serbestlik,
Kültürden mahrum bırakmıştır.
Mekan da; güvenlik, ahlak, hukuk, düzen, barış, rahatlık;
Kültür, medeniyet ve eğitim derken,
Dayattığı sosyal sistemle zindan olmuştur.
Bireyleşme ve sosyalleşme arasında denge hızla bozulmaktadır.
İnsan, beşeri planda zamanda ve mekanda hafif düşmektedir..
Başkasının zamanında ve çağında yaşamak nesneleştirir insanı.
ZAMANIN EFENDİSİ OLMAK
Kur’an kıyamet gününe dek konuşacaktır..
Ramazan ayı, adeta zamanla mekanı
Oruçta eritecektir, insanı özne haline getirmek için.
İnsan, Kur’an-ı Kerim’i dinleyerek, sayarak..
Zamanın ve mekanın efendisi olur.
Orucun en belirgin özelliklerinden biridir,
Müslümanı zamanın efendisi pozisyonuna getirmesi.
Vahiydir zamanı ve mekanı insanın elinin altına koyan;
İnsan özgürleştiren, ikisini de zindan olmaktan çıkaran.
Hakikat, merkeze yerleşir, medeniyet olur.
Oruçla zaman en etkili bir biçimde yaşanır..
ORUCUN DÖRT MEVSİMİ
Ramazanda İslam adeta somutlaşıyor.
Oruç, İslam’ın özü olarak ortak tecrübeye dönüşüyor.
Sezai Karakoç, ‘Orucun dört mevsimi
Ve 24 saati vardır’ der (Samanyolunda Ziyafet; s. 10).
Bahar ramazanı, diriliş coşkusuyla gelir.
Yaz ramazanı, planlı çalışma, sabır, verim alma aşamasıdır.
Sonbahar ramazanı, geçici ölüm,
Kış ramazanı, durup düşünme, direniş..
Böylece, yaşını başını almış bir Müslümanda,
Geçmiş her yılın ramazanı,
Birbirine karıştırılmayacak şekilde farklıdır.
Her ramazanın ayrı bir rengi, ayrı bir kokusu,
Ayrı bir biçimi vardır.
Her biri kökte ve temelde aynı olsa da,
Her yılın ramazanı, mevsimlerin boyasına batıp çıka,
Hafızada ayrı bir fenomen değeriyle yaşar.
(Samanyolunda Ziyafet, s. 15.)
Mustafa Yürekli / Haber7