Diyanet'ten imsak tartışmalarına cevap

Diyanet İşleri Başkanlığı imsak vakitleriyle ilgili tartışmalara son vermek amacıyla bir açıklama yayınladı. Yazılı açıklamada şu sözlere yer verildi.

ABONE OL
GİRİŞ 17.07.2013 16:29 GÜNCELLEME 18.07.2013 12:57 GÜNCEL
Diyanet'ten imsak tartışmalarına cevap
Diyanet'ten imsak tartışmalarına cevap

Diyanetİşleri Başkanlığı imsak vaktinin belirlenmesi hususunda öteden beri birbirine tamamen zıt iki tür eleştiriye muhatap olmaktadır.

Birincisi imsak vaktinden temkini kaldırarak insanların oruçlarını riske attığı yolundaki eleştiridir. Nitekim ülkemizde yayınlanan bazı takvimler temkin süresini kullanmaya devam ettikleri için imsak vaktini Diyanet takviminden 20 dakika önce vermektedirler. Diğeri ise imsak vaktini çok erken belirleyerek insanlara fazla oruç tutturduğu yolundaki eleştiridir.

Bu tür eleştirileride dikkate alarak Diyanet İşleri Başkanı Prof. Dr. Mehmet Görmez Ramazanın başlangıcında gerçekleştirdiği basın toplantısında gerekli beyanatlarda bulunmuş olmasına rağmen bu hususta her hangi bir açıklama yapılmamış gibi haber ve değerlendirmelerin sürdürülmesi üzerine aşağıdaki açıklamaların yenilenmesine ihtiyaç duyulmuştur:

1- İmsak vaktinin hesapla belirlenmesi yeni bir hadise değildir. Namaz vakitlerinin hesaplarla belirlenmeye başladığı Hicri III. Asırdan itibaren imsak vakitleride hesapla belirlenmektedir. Müslüman astronomi âlimleri geçmişten günümüze imsak vakitlerinin hesaplanmasında genellikle bugün Diyanet İşleriBaşkanlığının imsakin hesaplanmasında esas aldığı kriterleri benimseyerek'Fecri sadık'ı tespit edegelmişlerdir.

2- Geçmiş İslam âlimlerinin büyük çoğunluğu, imsakin hesaplanmasında Diyanet İşleri Başkanlığı'nın esas aldığı 18º yi benimseyerek 'fecri sadık'ı hesaplamışlardır.Bazıları ise daha ihtiyatlı davranmak üzere 19º yi esas almışlardır. 1949 yılında Diyanet İşleri Başkanı Ahmet Hamdi Akseki'nin talimatıyla Kandilli Rasathanesinin kurucusu Prof. Fatin Gökmen başkanlığında Kamil Miras, İstanbulMüftüsü Ömer Nasuhi Bilmen, Eyyüp Müftüsü İsmail Habib Erzen ve Muvaakıt Yusuf Ziya Gökçe'den oluşan komisyon da imsakin belirlenmesi için 19º yi esasalmıştır. Ancak Başkanlığımız 1982 yılında imsak vaktinden temkini kaldırdığısırada İslamın kolaylaştırma ilkesi doğrultusunda 19º yerine bilimsel bir kriter olan 18º'yi benimsemiştir.

3- Günümüzde İslam dünyasının neredeyse tamamına yakını imsak vaktinin hesaplanmasındaDiyanet işleri Başkanlığının imsakin belirlenmesinde esas aldığı ölçüyü benimsemektedir. Bu itibarla geçmişteki İslam astronomlarının bu meseleyi anlamadığı, İslam dünyasındaki onlarca İslami Astronomi cemiyetinin bu işi bilmediği, şimdilerde birilerinin bu işi doğru anlamaya başladığı gibi bir sonuca götürecek yaklaşımlarla milletimizin zihninde tereddütler uyandırmaya çalışılmasını isabetli bulmuyoruz.

4- Diyanetİşleri Başkanlığı, elbette orucun başlangıç vakti konusunda fıkıh kitaplarımızdayer alan farklı görüşleri bilmektedir. Elbette bunlardan bir kısmının itibara alınamayacak şaz görüşler olduğunun da farkındadır. Ancak Başkanlık, sorumluluk sahibi bir kurum olarak fetvaya esas olan en ihtiyatlı görüşü tercih ederekimsak vakitlerini hesaplamaktadır. Başkanlığın bu tercihi, vaktin ilk sınırınıtespit esasına dayanmaktadır. Bunu da bilimsel bir kriteri esas alarak gerçekleştirmektedir.

5- Diyanetİşleri Başkanlığı, imsakin belirlenmesinde bilimsel bir kriter olarak astronomiktanın başlangıcı olan 18º'yi esas almaktadır. Böyle bilimsel bir kriter ölçü alınmadığı takdirde toplum içinde birliğin sağlanması asla mümkün değildir. Bu hususta bugün şikâyet edilen tablo gibi manzaralar ortaya çıkar. Nitekim günümüzdeki uygulamalarda kimi takvimler imsak vaktini Diyanet takviminden yaklaşık 20 dakika önce başlatırken kimileri Diyanet takviminden bir saatten daha fazla bir süre sonra başlatmaktadır.

6- Dör tmezhebe göre yatsı namazının cevaz vakti, fecri sadığa kadar devam eder. Bunagöre yatsı namazının sonu ile sabah namazının başlangıç vakti arasında mühmelvakit/boşluk (ilkinin vaktinin çıkması, ikincinin vaktinin girmesi için birsüre) yoktur. Vaktin biri çıkar, diğeri girer. Buna göre, fecr-i sadık'ınzuhuru ile yatsı vakti çıkar, sabah namazı vakti girer ve oruç için imsakbaşlar. Bunlar arasında, fıkıh yönünden, az da olsa bir boşluk/mühmel vakityoktur. Buna göre fecri sadık'ın ilk oluşmaya başladığı andan sonrayabırakılması, yatsı vaktinin sonu hususunda tereddüt ortaya çıkaracaktır.

7- Başkanlığımız ibadet vakitlerine ilişkin olarak dile getirilen her türlü görüş ve düşünceyi ciddiyetle takip etmenin bir gereği olarak imsak ve yatsı vakitlerinin bilimselgözlem yöntemleriyle belirlenmesi için Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümü ile ortakbir gözlem projesi yürütmektedir. Şu ana kadarki gözlemler Ankara Bâlâ ilçesindeki 1500 rakımlı Beynam Ormanları; Bolu Gerede İlçesindeki 1900 rakımlı Arkut Dağı ile Türkiye'nin güneyinde ve deniz seviyesindeki Mersin ili Anamur ilçesinde yürütülmüştür. Gözlem çalışmalarının insan gözüne endeksli aletlerle yapılan kısmında sonuca ulaşılmıştır. Buna göre; Başkanlık takvimlerinde hesaplanan imsak vakitleri ile fecirde ortalama tan beyazlığının başlama vaktiarasında ise -0.8 +- 3.5 dakika fark görülmüştür. Bu sonuç, güneşin 17.8 derece ufka yaklaştığı zamana denk gelmektedir. Başkanlık takvimlerinde yatsı vakti için güneşin 17º ufkun altına inişinin, imsak vakti için ise güneşin ufka 18ºyaklaşması ölçüsünün esas kabul edildiği dikkate alındığında insan gözüne endeksli aletsel rasatlarla yapılan gözlem sonuçlarının Başkanlık takvimin deverilen imsak vakti ile örtüştüğü görülmüş ve bu sonuçlar Ramazandan önce Diyanet işleri Başkanımız tarafından halkımızla ve basınımızla paylaşılmıştır.

8- Araştırmanın çıplak gözle yapılan rasatlar kısmında, Diyanet İşleri Başkanlığı görevlilerinden müteşekkil denek gözlemciler tarafından 28 adet yatsı, 22 adet imsak gözlemiolmak üzere toplan 50 adet görsel gözlem yapılmıştır. Ancak ışık etkisi ve ufuk kirliliği gibi tesirler göz önünde bulundurularak; sağlıklı sonuçlara ulaşılması amacı ile çıplak gözle yapılan gözlemlere bir süre daha ve fakat mümkün mertebe ışık etkisinden olabildiğince uzak daha değişik yerlerde devamedilmesi kararına varılmıştır. Tüm gözlem sonuçları elde edildikten sonra bütünbilgiler kamuoyu ile paylaşılacaktır.

9- Gerek aletsel gözlemlerle ve gerek çıplak gözle yapılan rasatlarla ulaşılan sonuçlarda şu anakadar, günümüzde seslendirilmeye başlayan ve imsakin güneşin 10º ufka yaklaşmasından daha az bir zamana tekabüleden bir vakitte başlatılması yolundaki görüşü destekleyen en ufak bir bulguya rastlanmamıştır. Zaten söz konusu iddia sahiplerinin dile getirdiği görüşleriİslam tarihi boyunca kabul eden hiçbir ciddi ilim insanı olmadığı gibi günümüz İslam dünyasında bu alanda söz sahibi olan hiçbir ilim insanı ve astronom da benimsememektedir.

10- Şer'î vakitlerin belirlenmesi, Diyanetİşleri Başkanlığının en önemli vazifelerinden biridir. Çünkü en başta ibadetlerolmak üzere Müminlerin dini hayatı ile ilgili pek çok husus, şer'î vakitlerleirtibatlıdır. Yatsı namazı vaktinin sonu, sabah namazı vaktinin ve orucunbaşlangıcı olan imsak vaktinin belirlenmesi de bu vazifenin bir parçasıdır. Halkımız, ibadet hayatlarıyla ilgili hususlardabir tereddüt yaşamamalı ve bu hususta Başkanlığımıza güvenmeye devam etmelidir.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.

YORUMLAR 78 TÜMÜ
  • tankut eser 11 yıl önce Şikayet Et
    DİYANET NEDEN YANLIŞTA ISRAR EDİYOR ANLAMADIM. oruç neyse hadi günde birsaat fazla oruç tutalım.fakat sabah namazları olmuyor lütfen bu inadınızdan vazgeçin.kuran çok açık.
    Cevapla
  • Mustafa 11 yıl önce Şikayet Et
    Oruç 4. Orta çağda Müslümanlar astronomide çok ileriydiler 8. yy dan itibaren namaz vakitlerini ve fecir vaktini hesaplarken o dönem kuran ve hadis ışığında astronomi biliminden faydalanılmış ve bir içtihat ortaya konmuştur. Daha o dönemde alimler şehirler büyüdüğü için sadece ufku izleyerek bu fecir vaktinin belirlenmesinin zor olduğuna kanaat getirerek bilimden yardım almayı uygun görmüş. Ama anlaşılan bazıları 21. yy da bile bunu anlamaktan aciz.
    Cevapla
  • Mustafa 11 yıl önce Şikayet Et
    oruç 3. 8. maddede ne denmek istendiğini anlayamamışsın sen ışık kirliliği 20 ve 21. yy problemidir ve yapay ışığın çok daha fazla kullanılmasından kaynaklanan bir durumdur. Oruca başlama vakti olan fecir vakti konusunda muhatap sadece diyanet değildir. Diyanet bu konuda daha önceki alimlerin içtihadını devam ettirmeyi uygun görmüştür m bize ayetleri örnek gösteren ve yorumlayan malum hoca efendi ve tayfası şunu söylemeye çalışıyor. O kadar alim ayet yorumlamayı bilmiyor bir biz biliyoruz.
    Cevapla
  • kani irfan özcan 11 yıl önce Şikayet Et
    8.MADDE HİÇ İNANDIRICI DEĞİL. 8.madde de ki açıklmayı inandırıcı bulanlar parmak kaldırsın! ..Eğer bu kadar zor bir iş se bu Rasat işi Vay Hz Muhammed'in (S.a.v) halline, Çünkü o "Biz ümmi bir topluluğuz" demiştir. Burasat işinin içinden hiç çıkamamışltır emin olun...
    Cevapla
  • kani irfan özcan 11 yıl önce Şikayet Et
    6.madde de yapılan açıklama. 6 Madde de Yatsı namazının vaktini 4 mezhebe göre fecri sadığa kadar devam eder. demiş diyanet.... Ya Allah rızası için Kur'an da ne diyor onu söylermisiniz Sayın Başkan!!! Ben şimdi milletin kafasını karıştırmak istemem Mezhebe göre demek ne demek? Kur'an da Yatsının bitişini işaret eden Ayetler yok mu yoksa? Peygamberimizin Saatimi vardı? Yatsıyı neye göre başlatıyordu? Saati yoksa şayet Gece yarısı neye göre belirlenir? Kur'an da geçen “Nısfül-leyl” nedir? “ğasekıl leyli” nedir? Ben milletin kafasını karıştırmış olmayayım şimdi.. Siz bunların ne oldugunu açıklayın ALLAH rıası için...
    Cevapla
Daha fazla yorum görüntüle

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR