Diyanet'in şafak vakti doğru mu?
Oruç tutanların kafalarını karıştıran imsak tartışmaları hakkında konuşan Prof. Hayrettin Karaman, Diyanet'in imsak ve namaz vakti için yaptığı belirlemenin gönül rahatlığı ile uygulanabileceğini söyledi.
ABONE OLAyfer Mallı'nın haberi
Ramazan ayının gelmesiyle oruç tutanların kafalarını karıştıracak hararetli imsak tartışmaları başladı. Birlik beraberlik mesajlarının verildiği bu mukaddes ayda imsak ve iftar saatleri konusunda ortaya atılan iddialar İslam alemini rahatsız ediyor. Diyanet'in takvimine karşı bazı cemaatlerin kendi takvimlerini oluşturup oruca başlama saatlerini farklı uyguladıkları biliniyor. Biz de 'Diyanet'in takvimi insanların kafalarını neden karıştırıyor?' sorusunu İlahiyatçı Prof. Dr. Hayrettin Karaman'a sorduk.
ENİNE YAYILAN IŞIK
Prof. Dr. Karaman, 'Diyanet, ayetlere ve hadislere dayanarak imsakın ve sabah namazının ilk vaktinin 'kırmızı şafak değil, beyaz şafakın ilk ışıkları, başlangıcı, enine yayılanı' olduğunu kabul ediyor. Bunu tespit için de hem hesap yaptırıyor hem de gözlem yaptırıyor. Bunu kabul etmeyen taraf ise şafakın kırmızı olduğunu, bunun da daha geç belirdiğini iddia ediyor. İddiasına nakil ve akıl (bilim) yönünden deliller ileri sürüyor. İlim ahlakı şöyle demeyi gerektiriyor: 'Benim görüşüm budur ve bana göre bu doğrudur, başka görüşlere de saygım vardır ama katılmıyorum'. İşte bu söylendiği zaman kafalar karışmaz, insanlar bölünmez, ümmet tefrikaya düşmez. Bana göre Diyanet'in hem imsak hem de sabah namazının ilk vakti için yaptığı belirleme gönül rahatlığı ile uygulanabilir' dedi.
SABAH NAMAZI NE ZAMAN KILINIR?
Sabah namazı niçin başka zamanlarda ortalık aydınlanınca kılınıyor da Ramazan'da imsak vakti girince kılınıyor? sorusuna ise Karaman şöyle cevap verdi: 'Namazların vakti bir zaman çizgisi değil, zaman aralığıdır. Bu zaman aralığının başında, sonunda veya ortasında bu namazlar kılınabilir. Ramazan'da insanlar, imsak başlayıp namazın vakti girer girmez sabah namazını kılıp yatmak istiyorlarsa bu mümkün olsun diye namaz ilk vaktinde kılınıyor. Sair zamanlarda ise ortalık biraz aydınlanınca kılınması tercih ediliyor. Bu iki uygulama da caizdir, namaz, vakti içinde kılınmış olmaktadır.
SAHABE BİLE TARTIŞTI
İslam alimi Prof. Dr. Karaman, imsakın ve dolayısıyla onunla başlayan sabah namazının ilk vaktinin ne ile belli olacağı, doğu ufkunda beliren hangi aydınlığın ve rengin 'imsak ve sabah namazı vaktinin alameti' olduğu konusunun sahabe devrinden beri tartışılmış bir konu olduğunu söyleyerek şöyle devam etti: 'Şimdiye kadar büyük çoğunlukla alimlerin kabul ettikleri ve uygulanan usule eskiden de muhalefet edenler, farklı görüş ileri sürenler olmuştur. Şafak'ın doğu ufkunda enlemesine yayılan beyaz renkli aydınlık değil de kırmızı renkli şafak olduğu iddiası da, ortalık iyice aydınlanmadıkça oruç başlamaz diyenler de eskiden beri vardır. 'Hesap mı, gözlem mi, her ikisi mi' tartışması da yeni değildir. Bu sebeple tartışmaya taraf olanların 'yeni bir buluş yapmış ve tek hakikati yakalamış olma edasından' vazgeçmeleri, daha mütevazı olmaları gerekiyor. Bir de karşı tarafı 'bilerek yanlışta ısrar etme' ithamından vazgeçmeleri icab ediyor.'
HASSASİYET VAR
Kurumun, ilmi esas alarak ciddi araştırmalar yaptığını söyleyen Alim 'Diyanet bunu yaparken uzmanları topluyor, üniversite ile işbirliği yapıyor, samimi ve ilmî bir sonuca ulaşıyor, bunun doğru olduğuna inanıyor ve ilan ediyor' dedi.
Kurumu töhmet altında bırakmayın
Diyanet İşleri Başkanlığı'nın öteden beri Müslümanların ulemasıyla ve halkıyla kahir ekseriyetinin kabul ettikleri usulü ve vakti bugün de kabul ettiğini ve uyguladığını ifade eden Hayrettin Karaman, 'Diyanet İşleri Başkanlığı'na dönüp 'Siz bilerek yanlışta ısrar ediyorsunuz' demek iftira olur, su-i zan olur, Diyaneti töhmet altında bırakmak olur ki, bunu tasvip etmemiz mümkün değildir' diye konuştu. Karaman, hepimizin tartıştığı bu önemli konuyu şu iki maddenin altını çizerek özetledi: 'Diyanet İşleri Başkanlığı farklı görüşlerden habersiz değil. Ve aynı zamanda Diyanet İşleri Başkanlığı söz konusu farklı görüşlerin doğru olduğunu bildiği halde yanlışta ısrar ediyor değil.'
-
milletin ferdi 11 yıl önce Şikayet EtSayın kerim kadir, “mersin için belirlenen imsak vakti İstanbul’dan sonra ezan okunuyor adana ve İstanbul aynı anda okunuyor böyle saçmalık olur mu” demişsin. Ama yanılgı içerisindesin.. Dünyanın ekseni yörünge düzlemine göre 23º26’ eğiktir. Bunun sonucunda Güneş yazın kuzey yarı küreyi, kışın güney yarıküreyi daha çok aydınlatır. Yani bildiğimiz ülkemizde yazları gündüzleri, kışları gecelerin uzun olması olayı gerçekleşir. Bunu herkes bilir de Kuzeydeki İstanbul’da Güneydeki Mersin’e göre yazları günlerin, kışları gecelerin daha uzun olduğunu pek kimse akıl etmez nedense. Oysa ekvatorda tüm mevsimler gündüzler ve geçeler aynı uzunluktadır. Dolayısıyla ekvatora yakınlaştıkça gündüz gece uzunluklarının da birbirine yaklaşması gerekir. Bu nedenle yazın İstanbul’da gündüzler, güneyinde bulunan Muğla’ya göre kesin daha erken başlarken, doğuda olan Mersin’e göre bile gün uzunluğu farkına göre daha erken başlayabilir. Vakit aralıkları kıyaslaması tüm mevsimler için ancak aynı enlemdeki yerler için yapılabilir.Beğen Toplam 5 beğeni
-
Ali Güzelhan 11 yıl önce Şikayet EtBosuna ahkam kesmeyelim-Kul Hakki var. Sayin yorumcu kardeslerime.Konuyu aydinlatmak acisindan .degisik yorumlar yaziyorsunuz.Hepsi cok güzel.Bizler Türk milleti olarak ilim tahsil etmeden,arastirmadan konuya iyice vakif olmadan cok güzel ahkam kesmesini cok iyi biliyoruz.Ama bu arada kendi bildigimiz belkide yanlislari dogru diye dikte ettirmeye calisiyoruz.DIYANETTE bir Din Isleri Yüksek Kurulu var.yaklasik 25 alim ve profesorden olusuyor.Belki daha fazla.Bunlarin tamami Islam dinini cok iyi bilen ve arastiran insanlar.Hayrettin Karaman Hoca hakeza öyle.Simdi kalkip buradan o anlamiyor öbürü bilmiyor.demek abesle istigaldir.Günaha ve kul hakkina girmektedir.Ben sizleri sadece uyariyorum.Ayrica bizim Diyanet isleri baskanligimiz elhamdülillah Diktatör baskisi altinda bir kurumda degildir O yüzden verilen kararlarda bir vebal var ise onlara aittir.Bize uygulamak düser vesselam.Beğen Toplam 1 beğeni
-
levent 11 yıl önce Şikayet EtGüneş in doğuşu ve batışı. İftar vakti Güneş in batı ufkunda kaybolması ile ölçülüyor - bu durumda da oruç a başlama vakti bunun tam tersi sabah Güneş in doğu ufkunda görüldüğü an olmalıBeğen Toplam 5 beğeni
-
ALİ ÜNLÜER 11 yıl önce Şikayet Etya arkadaş biz hala neyle uğraşıyoruz. millet aya marsa çıktı biz ise ibadeti de es geçtim ibadetin vakti dakikasıyla uğraşıyoruz, allah akıl fikir versin yarabbim. allah bize böyle mi emrediyor, en ufak şeylerde bile tefrikaya düşübiliyoruz.Beğen
-
cesur malatyalı 11 yıl önce Şikayet EtHerkes aynı şeyi söylemiş tarz farkı var. arkadaşlar oruç Allah rızası için ise sevapların tamamı niyetlere göre ise yarım saat aşşağı veya yukarı fark edermi kaldıki bakarsanız saat 20:30 da iftar yapılıyor ezan sesinden emin olmadıkça da iftarımızı açmıyoruz fakat mutlu olduğum yorumcu arkadaşların söyleyecek birşeyleri olmasıdır.Allah imanınızı daim etsin..Beğen Toplam 3 beğeni